Myslím, že většina z nás by předpokládala, že nejvíce dopravních nehod vzniká překročením povolené rychlosti, prostě příliš rychlou jízdou. Podle statistik tomu však tak není.
Spolehlivě vede nedostatečné věnování se řízení a nepozornost. Jako nejčastější viníci odvádění řidičovy pozornosti bývají označovány mobily a manipulace s nimi. Někdy bohužel stačí i chvilka nepozornosti při obsluze autorádia nebo klimatizace, otočení se na dítě sedící na zadní sedačce a neštěstí je hotovo.
Druhou nejčastější příčinou je chybné otáčení se a couvání. Zejména na místech, která k tomu nejsou vhodná nebo je tam otáčení přímo zakázáno.
Následuje nepřizpůsobení stylu a rychlosti jízdy podmínkám a svým schopnostem. Zde dost často figurují mladí řidiči, kteří ještě nemají dostatek zkušeností.
Dalšími příčinami jsou nepřiměřená rychlost, nepovolené předjíždění, nedodržování vzdálenosti mezi vozidly, nedání přednosti, vjetí do protisměru, nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky, mikrospánek. Někdy při jedné nehodě dojde ke kombinaci více příčin.
Samostatnou kapitolou jsou nehody motorkářů. Jejich počet stoupá stejně jako počet motorek na silnicích a bohužel i počet usmrcených motorkářů se zvyšuje. Podle statistik zaviní zhruba polovinu dopravních nehod, ve kterých figuruje motorka. Přestože jsou následky pro ně často velmi těžké nebo dokonce smrtící, mnozí z nich riskují jízdou bez helmy, neopatrným předjížděním, příliš rychlou jízdou anebo prostě silný stroj nezvládnou.
Nejzranitelnějším účastníkem provozu je chodec . Pro něj platí základní pravidlo a sice „vidět a být viděn“. Někteří chodci si pletou přednost na přechodu s absolutní předností a vstupují bezmyšlenkovitě před jedoucí auta. Někteří přechází na červenou nebo kličkují mezi auty. Lepší je nespěchat a zbytečně neriskovat. Někdy může mít ušetřená minuta fatální následky.